In de hele regio wonen veel ouderen en kwetsbaren die nu vanwege het Coronavirus minder mensen zien en (bijna) geen bezoek krijgen. Terwijl zo’n bezoek juist is waar ze enorm naar uitkijken. Deze ouderen kunnen daardoor sociaal geïsoleerd raken of zich eenzaam gaan voelen. Vooral als ze minder digitaal vaardig zijn.
Dat willen we niet laten gebeuren! Daarom geven wij graag een aantal tips om eenzaamheid bij ouderen nú tegen te gaan.
1. Beste hulp is meestal dichtbij
De beste hulp is meestal degene die het dichtst bij is. Daarom is het fijn en vertrouwd om te kunnen rekenen op je buren. Voor een boodschap, om wat te lenen, naar de apotheek te gaan, een pannetje eten te brengen of wat dan ook. Bekijk ook ons Buuractie-bericht, waar je een handig Buuractie-briefje kunt printen en bij je buren in de bus kunt doen zodat ze een beroep op jouw hulp kunnen doen als dat nodig is. Bij tip 5 staan ook links naar verschillende lokale initiatieven.
2. Bel vaker en langer
Hoe makkelijk is het om wat vaker te bellen of langer te bellen? Kijk bijvoorbeeld samen naar een televisieprogramma en zet de telefoon dan op luidsprekerstand. Zo ben je dan afstand toch verbonden en kun je samen bespreken wat je ziet. Je kunt ook samen een online spelletje doen, foto’s delen, videobellen of een videoboodschap sturen.
3. Stuur wat op
Veel mensen werken nu vanuit huis en hebben veel minder sociale bezigheden. Dat maakt het goed mogelijk om weer eens een brief te schrijven of een kaartje te posten. Dat kun je natuurlijk zelf doen met fysieke kaarten of brieven. Maar je kunt bijvoorbeeld ook gebruik maken van Omapost (www.omapost.nl; met code ‘coromapost’ kan dit tegen kostprijs). Een bloemetje sturen, wat koken voor een ander of een maaltijd (laten) bezorgen kan ook. Of laat de kinderen wat moois knutselen en opsturen, dat maakt altijd blij!
4. Attendeer ouderen op de Luisterlijn
Iedereen in Nederland kan gebruik maken van de Luisterlijn (http://www.deluisterlijn.nl). Via 0900-0767 of het lokale nummer in Zoetermeer, 079 352 37 37 of Gouda, 0182 548 500 kunnen ook ouderen er terecht voor een gewoon kletspraatje of een goed gesprek. De luisterlijn is 24/7 bereikbaar.
5. Blijf in contact
De omroepen KRO-NCRV brengen mensen in contact via Corona Quarantaine Contact. Op de pagina (www.kro-ncrv.nl/corona) kunnen mensen aangeven gebeld te willen worden. Er zijn ook veel lokale initiatieven, zoek eens op de hashtag #coronahulp in combinatie mee een # met je plaatsnaam op facebook of ander social media.
De Zilverlijn is een speciale belservice voor ouderen (www.ouderenfonds.nl/aanmeldenzilverlijn). Professionele vrijwilligers bellen regelmatig en bieden een luisterend oor, een gezellig praatje of een goed gesprek. Het ouderenfonds biedt ook ‘Schrijfmaatje’ waarbij ouderen en schrijfmaatjes met elkaar in contact gebracht worden. En er is een speciale helpdesk, de Helpdesk Welkom Online, waar vragen worden beantwoord zoals: hoe kan ik videobellen, hoe houd ik contact via social media, hoe kan ik online spelletjes spelen met anderen? De Helpdesk Welkom Online is op werkdagen te bereiken van 9.00 uur tot 17 uur via 088-344 2000.
In Zoetermeer brengt de website en facebookpagina Zoetermeer voor elkaar (zoetermeervoorelkaar.nl/coronahulp-kom-in-actie) vragen om hulp en aanbod van hulp gratis bij elkaar, voor zowel particulieren als maatschappelijke organisaties.
In Waddinxveen is er iets soortgelijks; Heel Waddinxveen helpt en belt en in Gouda is er via het Sociaal Team een handig overzicht gemaakt met hulpinitiatieven.
Palet Welzijn is telefonisch 0800 935 945 6 en via mail info@paletwelzijn.nl dagelijks bereikbaar.
Laten we elkaar zoveel mogelijk helpen om de komende tijd goed door te komen. Want alleen samen kunnen we eenzaamheid en ook deze coronacrisis het hoofd bieden!
Comments are closed.